Operator e un startup creat de Garrett Camp (unul din co-fondatorii UBER), care combina conceptele de call-center, chat, afiliere si asistent personal de cumparaturi online.
Scopul aplicatiei e sa-si ajute userii sa cumpere produsele dorite cat mai rapid, fara a trece prin pasii standard ai unui proces de cumparare online (research si comparatie preturi, comparatie produse, disponibilitate stoc, creare si confirmare cont, adaugare produse in cos, trimitere comanda, confirmare comanda, plata online sau ramburs).
Nu e o idee noua (deja exista si alte aplicatii similare), dar e una care mi-a atras atentia.
Cum functioneaza?
Pe scurt, acesta este fluxul de operatiuni, conform articolului de pe TechCrunch:
1. Intri in aplicatie, trimiti un mesaj text care contine descrierea produsului pe care vrei sa-l cumperi. Poti trimite text sau poze, daca crezi ca te poate ajuta sa fii cat mai specific.
2. “Unul din operatorii nostri te va prelua in cel mai scurt timp”. Cererea ta este redirectionata catre unul din operatorii activi, cu experienta pe categoria de produs pe care o cauti. Operatorul va cauta in baza de date cu produse de la furnizorii parteneri produsul, apoi va reveni cu un link care contine toate informatiile despre produsul dorit (pret, descriere poze, video, etc).
3. In cazul in care produsul gasit de operator e cel dorit, userul confirma comanda si plateste cu cardul.
4. Din momentul in care plata este confirmata, produsul este rezervat si asteapta cuminte sa fie preluat de curier si livrat catre client.
Simplu, nu ? Spui ce vrei, confirmi, platesti si astepti sa vina produsul.
Clasica intrebare, discutata si pe grupul de comert electronic: ar merge implementat clonat in Romania ?
Eu as zice ca da, e o aplicatie care te ajuta sa castigi timp si te scapa de procesele standard de cumparare online. Util pentru lenesi, oameni foarte ocupati, comozi sau tech-savy.
Pe de alta parte, avand in vedere profilul unora dintre internautii romani (zgarciti, chitibusari, inca neincrezatori in siguranta proceselor de plata cu cardul), s-ar putea sa nu fie o idee prea atragatoare, asa ca vor prefera in continuare comparatoarele de preturi, resigilatele sau pandirea de promotii.
Avantajul “OPERATOR” nu este pretul cel mai mic, ci rapiditatea/lejeritatea cumparaturilor online.
Cum ar putea functiona in Romania ? Eu m-am gandit la doua variante:
Varianta 1, pe care as incerca-o eu, daca as avea timp si banii pentru investitia in sistem, echipa si promovare. Ca sistem de recomandari si afiliere pentru magazinele online din 2parale si/sau profitshare. Operatorul cauta produsele in stocul advertiserilor, prezinta pretul(+procent?) catre client, confirma comanda, primeste banii (custom link in interfata de administrare PayU), trimite comanda finala. Livrarea se poate face prin curierul magazinului online sau prin curier propriu (cu ridicare de la sediul advertiserului).
Avantaje: fara stoc propriu, fara costuri de depozitare, acces la mii de produse din magazine si categorii diferite.
Dezavantaje: fara acces sau control stocuri actualizate in timp real, procesul de cautare in mai multe magazine dureaza mai mult, probleme de logistica in cazul comenzilor care contin mai multe produse de la magazine diferite.
Varianta 2, cea mai usor de implementat, daca esti emag, elefant.ro, adevarulshop sau orice alt mall online cu cateva mii de produse in stocul propriu sau al partenerilor. Primesti requestul, cauti in site-ul propriu, revii cu informatiile despre produs, pret, stoc si timp de livrare, confirmi comanda si plata online, livrezi pachetul.
Avantaje: acces direct la informatiile despre stocuri si termeni de livrare.
Dezavantaje: limitarea la produsele din stocul propriu/al partenerilor.
Daca sunteti interesati sa testati aplicatia, va puteti inscrie pe lista de asteptare de aici. Eu sunt al 84.783lea la coada.
PS: mai sunt cateva zile de de inscrieri la GPeC 2015. Avantajele inscrierii unui magazin online sunt multe si prezentate cu detalii, aici.