Warning: include_once(/home/clickerr/aurasmihai.ro/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/clickerr/aurasmihai.ro/wp-content/advanced-cache.php on line 22

Warning: include_once(): Failed opening '/home/clickerr/aurasmihai.ro/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php74/usr/share/pear') in /home/clickerr/aurasmihai.ro/wp-content/advanced-cache.php on line 22
E-factura, ANAF si semnaturile. Digitalizarea s-a mutat la ghiseul din mail
Home / Online / E-factura, ANAF si semnaturile. Digitalizarea s-a mutat la ghiseul din mail

E-factura, ANAF si semnaturile. Digitalizarea s-a mutat la ghiseul din mail

Care sunt pasii pe care i-am urmat eu, ca la p… osesori normali de mouse (sau touchpad, in cazul Apple). Sau ce am facut in ultimele 4-5 zile in loc sa caut retete de cozonaci.

A. sa cumperi certificat digital, in cloud sau token (adica un stick USB), de la unul din furnizorii aprobati de minister. Sunt vreo 5, eu am ales namirial pentru ca am avut experiente neplacute in trecut cu transped si digisign. Si pentru ca erau cei mai ieftini cu suport pentru Apple, la 26 euro + TVA.

Parerea mea e ca e doar o cheltuiala in plus pentru mediul privat, cu dedicatie catre cei cativa furnizori special agreati de stat, pentru ca taxele marite de guviermi nu sunt de ajuns.

Revenind. Dupa plata online, cu cardul, urmeaza prima repriza de stat la coada pentru un scurt videocall cu un reprezentat al companiei, care trebuie sa se asigure ca esti o persoana reala, cu buletin si laptop cu webcam, ocazie cu care se fac si 2 poze buletinului, sa fie la dosar.

In cazul meu, varianta de certificat cu token, stick-ul USB a ajuns in 2 zile, prin curier, dupa confirmarea video. Urmatorul pas a fost sa instalez aplicatia Namirial Sign. Probabil singura data cand a fost folosita, probabil si singura data cand va mai fi folosita, pentru ca in relatia comerciala cu alte firme folosesc Docusign.com, liderul mondial in domeniu, dar prea mic pentru a fi inclusa pe lista celor aprobati de sp…ANAF.

B. sa iti faci cont pe SPV-ul ANAF, o platforma care functioneaza la fel de bine precum arata: ca o relicva comunista. Link-ul pentru persoane juridice e asta: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/validareEmailJuridice.do  Deh, asa e cand in toata agentia pentru digitalizare a Romaniei ai doar 5 IT-isti, in rest pile de partid si odrasle de politruci platiti regeste doar pentru ca ocupa loc in arborele famigliei. Revenind la excelenta platforma despre care vom afla ca a costat zeci de milioane de euro, e de fapt un formular simplist, pe care pare ca l-a facut ciuca, care l-a plagiat de la ciolacu, care l-a furat de la dancila.

Campurile de completat sunt cele de mai jos, cu mentiunea ca adresa de mail pentru ANAF trebuie sa fie acceasi pe care o folosesti si pentru contul cu care ai cumparat deja certificatul digital. Iar cu documentele de uploadat e o distractie totala, asa ca se poate da skip, momentan.

 

C. Documentul de confirmare. Aici e de fapt distractia, pentru ca PDF-ul descarcat pare facut de amanta chioara a soferului paznicului de noapte, deci nu e clar ce trebuie completat si ce nu. Norocul meu a fost documentul cu indicatii de la echipa de suport namirial, in care se arata foarte clar ca doar prima sectiune de campuri se completeaza, respectiv nume, prenume, email, CNP.

Si aici vine distractia cu digitalizarea facuta de dinozauri care plimba hartii. Desi PDF-ul contine si alte campuri editabile (numar certificat digital, nume firma eliberatoare de certificat), alea nu se completeaza!!!

Pana sa ma prind de asta, am epuizat toate injuraturile cunoscute. Nu de alta, dar mesajele din formular nu te ajuta deloc sa intelegi ce ai gresit: “Eroare! Nu a fost gasit campul ‘Utilizator’ in documentul PDF”. ZERO UX.

Sa zicem totusi “mersi”, ca se putea mai rau: daca mai era burduja ministru la digitalizare, era cu totul altceva. Mesajele text de eroare aveau sclipici si te minteau ca e de fapt AI.

D. Semnatura in original. Dupa salvarea PDF-ului cu cele 4 campuri si o bifa, urmeaza prima parte din procesul efectiv de semnare a documentului, cu ajutorul softului si a stick-ului infipt intr-un port USB. Variantele sunt 2:

  • fie deschizi pdf-ul, apesi pe campul “semnatura utilizator” si alegi certificatul digital, daca ai noroc, daca ai instalat si driverul si daca l-a gasit Adobe.
  • fie deschizi  aplicatia de semnatura electronica si semnezi documentul urmand pasii de acolo.

Dar stai, asta nu e tot! 

E.  Digitalizarea s-a mutat pe mail. Dupa semnarea documentului, daca deschizi noul PDF, vei avea o surpriza: din cele 2 zone de semnaturi, doar una apare completata ca mai sus. Zona cu numarul de certificat + nume firma e in continuare necompletata. It’s not a bug, it’s a feature. De fapt, urmatorul pas, este, in mod foarte logic pentru nimeni, sa trimiti PDF-ul semnat cu softul firmei de certificate, pe mailul firmei de certificate, pentru ca ei sa-l semneze la randul lor si sa ti-l trimita inapoi, tot pe mail.

Practic, plimbi o foaie semnata de tine cu pixul doamnei de la registratura de la parter, pana la etajul 2, unde astepti la usa ca foaia sa fie semnata de pixul secretarei de la ghiseul 4, cand si daca are timp. La mine a durat 5 ore sa primesc inapoi PDF-ul semnat si de firma.

F.  E-motii. Inarmat cu mai multe cruciulite ca-n meme-urile cu firea, iti faci curaj si revii la formularul de la ANAF. Dupa ce completezi toate datele firmei, atasezi documentul semnat digital SI o arhiva .ZIP cu certificatul constatator + buletinul administratorului. Daca administratorul e diferit de unul dintre actionari, ar fi util ca in arhiva sa fie si imputernicirea.

G. Aproape victorie. Daca totul e ok, urmeaza a doua parte a formularului, in care ti se cere un cod de confirmare pe mail si reintroducerea codului capcha.

H. Print me. Iti vine sa pupi monitorul si sa injuri de toti pixelii, dar macar ai primit un mesaj care nu e eroare.

Ca urmare a cererii dumneavoastră de înrolare în Spaţiul Privat Virtual vă aducem la cunoştinţă că înregistrarea s-a efectuat cu succes. Menţionăm că, informaţiile cu privire la datele dumneavoastră de înrolare în Spaţiul Privat Virtual pot fi salvate în format html (Ctrl-S) şi pot fi imprimate.

Zvonurile ar fi ca in 2-3 zile ti se activeaza contul si vei putea trece la urmatorul ghiseu pas: integrarea cu softul de facturare. Dar asta e alta poveste, iar softurile de facturare, pentru ca nu sunt conduse de pile si frecatori de voturi, s-au pregatit deja de integrarea cu e-factura, inclusiv prin transmiterea automata a datelor din facturi catre serverele ANAF.

Cat si cum se vor descurca serverele ANAF cu toate facturile emise din ianuarie de toate firmele din Romania, o sa aflam poate in cateva saptamani, cand se vor cumpara unele noi, la suprapret, de la o firma care vinde gogosi in buzau, intr-un parter insalubru, dar patronul e varul unui din psd.

Ramane intrebarea si curiozitatea: de ce nu se puteau interconecta direct, fara atatia pasi si plimbari de token-uri si pdf-uri, platforma e-factura si softurile de facturare?

Exista API-uri, conexiuni securizate, formate securizabile de transfer de date, nu era de ajuns doar obligativitatea de a emite facturi printr-un soft deja autorizat si integrat cu e-factura?

Softurile au/aveau deja datele firmelor deja confirmate si certificate, unele au deja integrari cu procesatorii de plati sau CRM-uri, era mult mai smart ca toata gestionarea asta de facturi electronice sa se faca intr-un mod digital, fara nervi si batai de cap pentru utilizatorul final.

Romania, 2023. Plimbam PDF-uri pe mail, pentru doar cativa euro + TVA.

Update 20 decembrie: veste buna de la Alin Mituta, europarlamentar.

Update 21 decembrie: aveti grija, unele browsere de internet functioneaza doar dupa 6 seara. Eroarea de mai jos nu are nici o legatura cu incompetentii cu salarii mari de la anaf.

Comentezi ?