Povestea e putin cam lunga, dar (cred) destul de amuzanta. Totul a inceput de la mesajul Elenei Ciric de pe Facebook, in care reamintea prietenilor ei despre cazul tipei care convingea trecatorii de prin centrul Bucurestiului sa-i dea bani de pomana, mintindu-i ca are nevoie de ei pentru a plati bilete de tren sau avion.
Mi-a atras atentia o tipa care parea foarte convinsa ca toata avalansa asta de articole despre cersetoarea/turista ratacita Erika este cam ciudata, ca e dubios in faptul ca cei care au blog si au intalnit-o pe Erika au scris pe blogul lor despre intamplare.
Am inceput usor, crezand ca a priceput (din mistourile celorlalti) ca Erika chiar exista, ca a pacalit oameni si le-a luat banii, mintindu-i ca are nevoie de ajutor pentru diverse lucruri. I-am scris ca e o campanie de constientizare a Politiei Romane, in colaborare cu Centrul National de Persuasiune Stradala. Credeam ca e mai mult decat evident ca fac misto si ca trolez.
Dar n-a fost asa. Laura a continuat sa ignore celelalte comentarii si sa sustina in continuare ca nu i se pare ceva creativ, ca sigur e campanie pe bloguri. Asa ca am continuat trolingul, spunand ca Politia Romana are un nou social media manager, de cateva luni, si ca aceasta e prima lui campanie pe bloguri, pe care eu am refuzat-o, pe motiv ca merg cu metroul. Daca nici asta, nici comentariile celorlalti, nici ultimul comentariu al Elenei nu erau indicii ca scriu la misto …
Intreaga discutie poate fi urmarita pe profilul Elenei, sau in printscreen-ul de mai jos.
Nici asta n-a fost de ajuns. M-am trezit cu un mesaj privat, in care Laura “cea convinsa ca e campanie” ma intreaba daca am nr de telefon al celui care ocupa functia de social media manager la Politia Romana. Atunci a fost prima izbucnire zgomotoasa in ras, era sa-mi cada ochiul drept de la atatea lacrimi.
I-am raspuns totusi calm, i-am dat un numar de telefon si i-am spus ca va suna la Ionut Negrescu.
“Ionut” a primit un telefon aproape instant, de la o anume Laura, jurnalista. El nu a spus nimic despre job-ul lui, a vorbit doar de “proiectul de pe bloguri, cu cersetoarea”. A primit cateva intrebari, pe care le-a evitat/deviat spre o discutie pe mail. Pe un mail de uz personal, pentru ca “avea o problema cu serverul de mail de la birou“. N-a zis niciodata care birou :D
Nici asta n-a dat de banuit, asa ca a venit un mail cu intrebari. A doua izbucnire de ras, mai aveam putin si ma tavaleam pe jos.
Iata si mailul primit:
Buna Ionut,
Uite mai jos datele mele de contact. As vrea sa scriu articolul pe blogul
meu personal www.prcafe.ro
Daca poti sa ma ajuti cu urmatoarele
– cine a initiat aceasta campanie cu fata care cerseste?
– cine este fata care cerseste – daca ai si un nr de telefon ar fi wonderful
– cum pot lua legatura cu cei care au initiat aceasta campanie
In plus, felicitari, mi se pare o super campanie. Cea mai tare a Politiei de pana acum
Si..baga-ma in baza ta de date pentru viitor :)
Succes in continuare si iti trimit textul inainte de apublica, dar te rog mult de tot, ajuta-ma cu informatiile ca sa pot face articolul
Mersi mult
Laura
Inca o repriza de ras, mai ales pentru partea cu felicitarile pentru campanie (multumesc, multumesc!) si rugamintea de a fi adaugata in baza de date pentru viitor.
Draga Laura, viitorul nu suna prea bine…
Ca orice om responsabil, Ionut i-a raspuns calm si diplomat la intrebari, oferind chiar si informatii in plus:
Buna Laura,
O sa-ti raspund pe rand la intrebari.
1. Cine a initiat aceasta campanie cu fata care cerseste?
Un grup de tineri cu initiativa, care doresc sa atraga atentia asupra cersetoriei din centrul Bucuresti-ului si a modului in care cetatenii pot fi pacaliti sa cedeze sau sa doneze sume de bani unor persoane necunoscute. Campania este doar sprijinita de catre noi, pe aspecte privind chestiunile legale, restul campaniei este in mainile celor de la asociatie, pe care ii ajut cu sfaturi legate de comunicarea online, din postura de social media specialist.
Toate costurile campaniei au fost suportate din sponsorizari si donatii. Campania a beneficiat de articole in presa, advertoriale platite pe cateva site-uri mari si colaborari cu diversi bloggeri, care au acceptat sa scrie contra unor sume de bani, cuprinse intre 300 si 900 euro per articol, in functie de traficul si vizibilitatea fiecaruia. Singura conditie impusa a fost ca bloggerii sa nu faca “reveal”-ul de campanie si sa se comporte ca si cand aceasta poveste este una reala. Dezvaluirea va avea loc in acest week-end, se va incheia cu un mini-concert taxi, care vor lansa o noua melodie (nu stiu inca numele), in genul celei cu cainii comunitari.
O estimare ar fi ca bugetul intregii campanii este undeva pe la 10-15.000 euro
2. Cine este fata care cerseste – daca ai si un nr de telefon ar fi wonderful
Nu am numarul domnisoarei, stiu doar ca o cheama Ana Maria Popescu, este studenta la facultatea de Teatru. Din cate stiu eu, acesta este primul ei rol in afara cursurilor de actorie. Ea a fost aleasa in urma unui casting, fiind si printre primele din clasa.
3. Cum pot lua legatura cu cei care au initiat aceasta campanie
Din cate stiu eu, nu exista inca un site al asociatiei pentru persuasiune, dar Mariana Grozea (mariana.grozea@numedomeniucontrolatdemine.ro) va poate raspunde la intrebari. In cazul in care nu va raspunde la mailuri in timp util (din cate stiu este plecata din tara, revine abia sambata dupa-amiaza), va stau la dispozitie cu orice informatii, pe mail.
In cazul in care decideti sa publicati maine articolul, va rog sa ma anuntati inainte.
Multumesc,
Ionut Negrescu,
Social Media Specialist
S-a cam exagerat putin la partea cu bugetul si mai ales la partea cu concertul Taxi (in afara de melodia cu iubibila, mie-mi plac melodiile lor, vezi “Cele doua cuvinte“), dar … hei! … aveam 10-15.000 de euro, nu puteam sa-i cheltuim doar pe reclama in ziare si advertoriale pe bloguri!!!
Din nou, multi si-ar fi pus cateva semne de intrebare legate de numele Asociatiei de Persuasiune Stradala (!?), de numele domnisoarei actrite Ana Maria Popescu (mult prea comun) sau de faptul ca doamna Mariana Grozea (care initial a fost Marian, dar l-am transformat in femeie, ca sa nu para o asociatie doar de barbati pe motiv de egalitate intre sexe) era plecata din tara … fix inaintea reveal-ului de pe bloguri si a mult-asteptatului concert Taxi, formatie care va lansa (culmea!) si o melodie special pentru proiectul impotriva cersetoriei.
Aici am avut o miiiiica problema, am primit o intrebare de la managerul trupei Taxi (saru’mana!), care nu stia despre concertul fictiv si dorea lamuriri. Am scapat rapid, dand vina pe o greseala de comunicare interna a unor pusti nou-veniti in proiect. Laura a primit acelasi mesaj, cu mentiunea ca acest concert Taxi s-a anulat, iar campania cu Erika va fi dezvaluita doar pe bloguri, in week-end.
Cum Laura a fost o persoana foarte intelegatoare cu problemele concertului nostru inventat (si anulat), a ramas doar sa astept ca ea sa scrie seara articolul, pe care o sa-l publice a doua zi, in jurul pranzului, pe blogul PRCafe.ro, inaintea tuturor bloggerilor implicati in campanie (BIG LOL).
L-a asigurat pe Ionut ca il va anunta de publicare si ca “va fi de bine”. Cea mai tare descoperire a primaverii era in mainile si tastele Laurei, cea care descoperise – mai ceva ca Toma Necredinciosul in colaborare cu Sherlock Holmes – ca Erika era o actrita romanca, parte dintr-o campanie creativa cu bloggeri, site-uri si ziare, ca Erika nu pacaleste fraierii creduli cetateni sensibili cu povesti triste si induiosatoare, ca totul este doar o mare campanie de PR indreptata impotriva cersestorilor imbracati frumos, care au nevoie de bani de tren sau avion spre casa.
Vinerea trecuta trebuia sa apara articolul pe PRCafe. Am fost asigurat ca va fi publicat si ca o sa fie “de bine”. Parea destul de simplu. Intre timp, ceva s-a intamplat sau cineva si-a dat seama de farsa, in cele cateva ore care au trecut de la ultimul mail cu confirmarea ca va aparea articolul, pana la “reveal-ul cu blogggeri” din week-end.
Sunt trist. Si dezamagit. A scapat ca prin urechile mouse-ului. Poate ca ar fi publicat, daca nu aveam “probleme cu concertul”.
Putea sa fie un super-studiu de caz despre cat de usor se poate fabrica o stire, despre cat de usor se pot prelua informatii gresite de pe internet si despre cat de ignorata e partea de verificare a informatiilor din mai multe surse. Si de cat de multi creduli au acces la internet :)
La final, cateva concluzii sau idei de final:
1. Sa nu crezi tot ce se scrie pe Facebook. Doar pentru ca ceva e scris pe internet, nu inseamna ca e adevarat 100%. Nici wikipedia nu are informatii 100% corecte. Un comentariu sarcastic, putin ambiguu sau prea subtil pot sa schimbe foarte multe intelesul unor afirmatii.
2. Google is your friend. Inainte sa scrii o prostie pe blog, apuca-te sa faci un pic de research online. La o simpla cautare dupa numarul de telefon, numele asociatiei sau numele celor doi “responsabili de proiect”, oricine isi putea da seama ca e o farsa. Sau ca ceva nu e in regula.
3. Verificarea din 3 surse nu mai e la moda. Acum sunt de ajuns cateva comentarii pe Facebook si un telefon, gata stirea exclusiva despre o descoperire incredibila a unei campanii inexistente.
4. Multumesc prietenilor mei imaginari Ionut Negrescu, Social Media Specialist la Asociatia pentru Persuasiune Stradala si Marianei Grozea, presedinta asociatiei, care nu a putut raspunde la mail, fiind plecata in insulele Belize pe banii veniti din donatii. Si pe banii cu care am fi putut organiza concertul Taxi. Si pe banii de site si hosting, ca inca n-aveau.
5. Sunt atat de bun la evitat raspunsuri directe si la spus minciuni semi-adevarate, incat m-am mirat si eu!
6. Asta ar putea sa fie un scenariu de film, cu mine in 3 roluri. Doua de barbat si Mariana.
The end!
tie nu iti lipseste o tigla de pe casa, ci tot acoperisul :))))
Si abia acum ti-ai dat seama ? :))
Multumesc! Tocmai am citit un articol de nota 20 si ceva! Am ras cu lacrimi (nu, nici mie nu mi-a cazut ochiul) :))) Felicitari domnule Social Media Specialist!
Va multumesc, dar sa stiti ca e meritul lui Ionut :))
1. ”Iti multumesc, dar sa stii ca e meritul lui Ionut”. 2. Aaaaa, Ionut exista, si este Social Media Specialist? 3. Se fac angajari la Asociatia pentru Persuasiune Stradala? 3.1. Daca da, ii pot trimite CV-ul doamnei Mariana Grozea? :)))))
Ne pare rau, nu se mai fac angajari. Poate la urmatoarea campanie :P
:(…. ufffff, macar ma puteti ”baga” in baza de date? Pentru viitor, zic!
O sa facem un casting si o sa va chemam la probe
Chiar m-ai facut sa rad tare azi:)) Tu esti bun de comedii:D
Cat de tare ? :P
Imi pare rau sa o zic dar doamna/domnisoara Laura a muscat momeala grav de tot.. si cica face jurnalism de multi ani… daca il face la click si cancan atunci nu ma mira… cam trist sa pui botul la treaba asta si sa crezi ca de fapt este o campanie si nu niste fapte reale.. duduie laura, daca doar “bloggerii” scriu asta nu inseamna ca doar ei au patit-o sau si mai rau ca e vorbita treaba intre ei si au pus de o campanie… daca matale nu citesti decat bloggeri asta e alta treaba.. dar sa stii ca si eu m-am intalnit de 2 ori cu duduia respectiva dar nu am scris nicaieri pentru ca nu am blog, nu sunt blogger. in fine… nu te mai umfla in pene si nu incerca sa dai lectii de jurnalism pentru ca tu singurica ai luat plasa maxima. spor la treaba in continuare.
Auras, baiatule, m-ai facut sa rad cu lacrimi si mi-ai confirmat inca o data ca la noi in tara jurnalismul se face pe facebook si nu pe surse sigure… deh, ne place cancanul si RADIO SHANTZ!
Tu n-auzi ca facebook e sursa sigura ? N-ai vazut cate ziare preiau “declaratii de pe pagina de facebook” ?
Ma bucur ca ai ras. Macar atat sa facem si noi, sa ne amuzam de altii :))
:)))))))))) big LOL! Bine asa! Auras: vindecatorul de naivitate! Ar trebui sa iti faci un blog de medic curant de naivitate. :))))))
hmm… vindecatoruldenaivitate.ro nu e inregistrat :)))
:)))) din toti cei care au comentat, tocmai pe tine te-a crezut?? :)))
pe viitor, baga-ma in baza ta de date :)))))
Exact! :))