Home / Online / Dupa 3-4 ani de Facebook …

Dupa 3-4 ani de Facebook …

facebook-ads-moneyLa inceput a fost frumos: Facebook era locul ala simplu si curatel, unde incercam sa ne aducem prietenii aia misto, pe care am vrut cu totii sa-i scoatem de pe un hi5 mult prea aglomerat de reclame, bling-bling-uri, pitipoance si mult prea pestrit si colorat pentru pretentiile noastre de internauti pretiosi.

Era si mai frumos pentru companii, Facebook promitea ca te poate ajuta sa-ti aduni fanii, posibilii cumparatori si pe cei interesati de brandul tau, intr-un singur loc, cu eforturi decente, buget mic si posibilitati de interactiune mult superioare celor care existau atunci, pe online. Pagini de brand, aplicatii customizabile, tab-uri de “bun venit”, mii de like-uri, posibilitati de targetare tot mai avansate si zeci sau sute de mii de vizualizari. Bugete de mii de euro in ad-uri, mini site-uri in tab-uri, aplicatii si programatori. Pentru reach, comunitate si topuri de fani.

Apoi au venit IPO-ul, noii investitori de pe bursa si nevoia de a creste cat mai mult veniturile. Si goana dupa bani. Mai ales prin bannere, cel mai usor si rapid mod de a face bani.

Asa ca au aparut tot mai multe formate de bannere si statusuri platite (logout experience, promoted posts, offers, mobile ads, video ads cu auto-play?), in acelasi timp cu scaderea “vizibilitatii” statusurilor normale, neplatite, care se chinuiau sa ramana, organic, cat mai mult timp in “top news”.

Urmarea?

O perioada marcata printr-o goana dupa like-uri, engagement rate si afisari, care s-ar putea imparti in doua directii: “pozele aduc mai multe like-uri decat statusurile text, asa ca hai sa punem o poza si link in descriere” si “crestem frecventa postarilor, ca sa ne vada cat mai multi, instant”. De aici si multe pagini de tip spam, cu cate 20-30 postari pe ora, poza + link.

Mai grav, Facebook admits Organic Reach Is Falling Short, Urges Marketers to Buy Ads. Pe scurt: trebuie sa dai bani daca vrei ca mesajul tau sa fie vizibil pentru fanii tai. Fani pe care tot tu i-ai adus pe pagina, dar cu alti bani, alta distractie.

Iluzia de control asupra fanilor scade, presiunile de plata cresc, mesajele neplatite ajung la din ce in ce mai putini fani. Ca idee, iata rezultatele unui test de FB ads, facut la inceputul saptamanii:

So far, your post has had 6.9x as many views because you promoted it.
Regular Views: 15%
Paid Views : 85%

Concluzia: scoate banul, daca vrei ca mai mult de 15% din oameni sa citeasca ce ai scris pe Facebook, trebuie sa platesti. Daca platesti, primesti de 6-7 ori mai multi cititori decat in mod normal.

Cei de la Zelist au analizat primele pagini de FB din Romania, iar rezultatele si cifrele legate de vizibilitate sunt triste.

07153_facebook-death

Dupa 3-4 ani de Facebook, ne-am trezit prinsi intr-o capcana. Am dat bani ca sa strangem cat mai multi fani la un loc, acum trebuie sa dam tot mai multi bani ca sa ajungem cu mesajele la ei. Chiar daca, in teorie, sunt fanii nostri, adunati de noi in curtea Facebook. Doar niste cifre si nume, pentru ca nu poti sa faci export la adresele de mail sau profile individuale

Acum Facebook e ca un teren mare de fotbal cu gazon nou, tot cu intrare gratuita, plin de de bannere, dar care  iti cere bani acum daca vrei sa bagi pe un teren  de 10+1 mai mult de 3-5 jucatori.

Care ar putea fi variantele si optiunile de acum inainte ?
Varianta 1: pentru companiile care isi vor permite in continuare sa aloce bugete tot mai mari pentru Facebook, cel putin pana cand Zucky va schimba regulile jocului, din nou, mai ceva ca guvernul Ponta si legile din Parlament. 
Fix asta au in comun Facebook si guvernarea USL: ambii schimba regulile jocului din mers, in favoarea lor, dupa ce le-ai acordat increderea, temporar.
Revenind la schimbarile din online: daca vrei sa continui promovarea pe Facebook, ar fi o idee sa imparti bugetul de Facebook in 3: content&comunity management, ads si promoted posts. Alt buget, separat pentru aplicatii.

Altfel risti sa ai mii de fani adunati, dar doar cateva zeci care iti citesc mesajele. O sa fie tot mai greu pentru auto-proclamatii specialisti in facebook care stiu doar sa puna poze cu cafea dimineata si urari de “noapte buna”.

Facebook sugereaza ca ar trebui sa investim in continut relevant, dar cine decide cu adevarat ce continut e relevant ?

Eu nu mai am incredere in promisiuni de genul ” we’ll be doing a better job of distinguishing between a high quality article on a website versus a meme photo hosted somewhere other than Facebook when people click on those stories on mobile. This means that high quality articles you or others read may show up a bit more prominently in your News Feed, and meme photos may show up a bit less prominently.”

Varianta 2: fanii ar putea fi incurajati/indemnati sa se aboneze singuri la fiecare mesaj al paginilor favorite, “add to interest list” sau “close friends” (pentru conturile personale). Dar cati sunt chiar atat de dispusi sa fie notificati de fiecare mesaj al unui brand/prieten, in fiecare zi ?

Alta varianta: renuntarea treptata la fuga dupa reach, views on Facebook, concursuri cu like-uri si redirectionarea vizitatorilor catre locurile unde exista control total: site-uri de campanie, newslettere, bloguri.

Unii isi vor aminti ca social media nu inseamna doar facebook si ca marketing online presupune sa stii  ce inseamna si CMS, WYSIWYG, FTP, CRM …

In loc de “like si share daca iti place” am putea trece la “completeaza formularul asta cu datele tale daca iti place si vrei produsul X”.

Varianta 4: alta platforma de socializare online ? Vestea proasta e ca nu prea avem de unde alege. Google Plus e in continuare o mare zona pustie, Twitter nu a prins in Romania, Pinterest e inutil iar Hipstagram e plin de selfies.

Varianta 5: propria retea sociala. Avem deja exemplul AVON, care si-a construit propria retea sociala si platforma de e-commerce, unde isi tine conectati fanii si reprezentatii de vanzari. Tocmai au anuntat ca au implementat plata cu cardul.

Varianta 6, de la Mugur: “am socializat 3 ani, ni s-a oprit ceasul si am pierdut cateva sute de mii de euro. De la anul o luam pe calea normala, cale care de data aceasta va avea un nou rege: mobilul.”

Bonus: un articol de la Florin Grozea despre importanta blogului in cariera unui artist

 

Citeste si asta

A inceput “razboiul” live streaming dintre Facebook, Youtube si Twitter

Dupa ce Facebook a introdus optiunea de live direct de pe telefon, care permite oricarui …

Comentezi ?