La inceput a fost ghelirul.
Un site micut care promitea un singur produs pe zi, la un pret ceva mai mic decat in alte magazine. La momentul acela parea o idee originala si indrazneata (am aflat apoi ca era o clona de woot.com). Cum unele produse aveau preturi destul de bune, mi-am cumparat si eu cate ceva de la ei, ramanand abonat pana cand site-ul a dat faliment/a incetat activitatea.
Apoi au aparut site-urile de tip licitatie, unde te puteai intrece cu altii pentru un produs cu credite precumparate. Cine avea cea mai mare oferta la sfarsitul perioadei, putea sa cumpere produsul la pretul licitat. Uneori, pretul licitat era mai mic decat cel din magazinele clasice, alteori era ceva mai mare. Partea proasta era ca, la unele site-uri, daca nu castigai licitatia, pierdeai si creditele pe care le-ai folosit pentru a scrie ofertele.
Apoi a venit avalansa.
Clonele de groupon au invadat Romania chiar inainte ca “originalul” sa intre in mod oficial pe piata. Prin 2010, perioada de glorie, erau cateva zeic de clone. Ca ciupercile dupa ploaia de reduceri colective, contribuind in mod semnificativ la cresterea pietei de plati electronice. Pe la sfarsitul lui 201, eu numarasem vreo 40-50 de clone, (unele nisate, altele nu) iar numarul lor era in crestere.
In mod natural, au aparut si primele agregatoare de clone site-uri de reduceri colective. Pe la jumatatea lui 2011, erau deja aproape 10 agregatoare, care incercau sa produca bani din taxa de site membru/afisare oferte in site/newsletter, bannere clasice si, ceva mai tarziu, marketing afiliat, prin 2 parale sau sistem propriu.
Dupa ce s-a mai asezat piata, cateva falimente si preluari de site-uri mici de catre pestii mai mari sau oameni cu bani, au aparut cluburile de reduceri. Fie de tipul fashiondays (reduceri disponibile doar pentru membrii site-ului, care se puteau inscrie gratuit), fie de tipul Happy Box (cumperi pachete diferite care contin servicii sau produse la reducere, in limita unor sume predefinite) sau de tipul CoolBuyClub (club pozitionat ca fiind exclusivist, in care membership-ul este contra-cost, sub forma de 3 tipuri de carduri/abonamente anuale).
Despre CoolBuyClub o sa scriu cate ceva, pentru ca mi se pare o abordare interesanta si pentru ca am primit cadou un card Privilege Limited Edition, ultimul nivel de membership.
Cele trei tipuri de carduri si deosebirile sau avantajele fiecaruia sunt afisate de mai jos.
Dupa cateva saptamani de cand l-am primit, o singura utilizare (n-am prea avut timp) si o atenta urmarire a evolutiei ofertelor, pot sa scriu cateva idei despre CoolBuyClub:
Parti bune:
- Sunt din ce in ce mai multe reduceri disponibile pentru membri. Unele sunt gratuite (bilet gratuit la Muzeul Antipa sau Peles, acces gratuit la terenuri de sport, karting, aerobic sau testari medicale ), altele ofera reduceri intre 20 si 50% la diverse servicii sau produse (cursuri de dans,cosmetica, pizza, cumparaturi pe diverse site-uri). Eu mi-am comandat de cateva ori pizza de la Dominium, cu 40 % reducere, pe baza cardului CoolbuyClub. A fost ok. Mai intru din cand in cand pe site sa vad ce oferte mai apar, sunt cateva pe “to do list”.
- Exista o asigurare de calatorie inclusa (oricate calatorii, 30.000 EURO) de la GROUPAMA, pentru cardurile Privilege si Limited Edition. Maine plec din tara, voi da un telefon la ei, sa ma interesez cum anume profit de asigurarea medicala.
- Asistenta auto MIDOCAR (VW, SKODA si AUDI) cu tractare gratuita Bucuresti + 25Km. Programare in service in max. 3 ore. Inca n-am masina, dar cred ca e foarte utila pentru cei care vor avea nevoie de asa ceva.
- Sunt cateva evenimente la care ai acces gratuit sau la un pret redus. De Paste era un eveniment mai special, ceva cu mancare traditionala la hotelul Intercontinental.
Parti mai putin bune:
- Daca nu esti un vanator de oferte si promotii, party animal sau foarte activ in afara job-ului, s-ar putea ca ultimul nivel de membership sa fie un pic cam mare pentru buzunarul cuiva cu venituri medii. Primele doua par acceptabile si accesibile.
Cred ca depinde foarte mult de cat de multa nevoie ai de ofertele din lista unui site de tipul acesta si de cat timp liber ai la dispozitie pentru a beneficia de oferte. Unele sunt destul de atractive. Ramane de vazut cat de mult va prinde sistemul acesta de plata in avans pentru acces la servicii sau produse cu pret promotional sau redus.
Alte pareri ?
PS: Din cand in cand mai scriu si articole serioase, sa para ca ma pricep la interneti