Dupa ce am vorbit despre cauzele pe Facebook, noi metode de a face spam pe facebook sunt din ce din ce in ce mai folosite: invitatiile la evenimente si mesajele directe. Despre prima metoda s-a scris si pe refresh.ro. Practic, oricine iti este prieten te poate invita la evenimente pe facebook, iar invitatiile le vei primi pe mail de fiecare data, daca nu ai dezactivat notificarile. E foarte distractiv cand cineva te invita la piscina, concursuri online sau evenimente de tipul 50 de centi IMPRUMUT pentru plecarea in Afganistan !!!
A doua este e setare default din Facebook, care permite oricui sa-ti trimita mesaje directe, chiar daca nu sunteti prieteni pe facebook. Setarea poate fi modificata, in asa fel incat doar prietenii sa-ti dea mesaje directe la “Privacy Settings”->”View Settings“. Eu am modificat-o dupa intamplarea de mai jos, si acum doar prietenii imi pot da mesaj. Setare care ar trebui sa fie in mod normal inca de la inceput!
Din pacate, Mark Zuckerber, Bono si armata de programatori sunt prea ocupati sa se bucure pe ascuns de niste Globuri de Aur acordate unui film modest
Caz concret de Spam si exemplul de asa nu:
Context:
Florin Ghioca, care și-a început cariera jurnalistică la numai 13 ani si a fost declarat “cel mai tânăr ziarist din România”, figurând în “Cartea Naţională a Recordurilor”, este actualmente jurnalist și editorialist la „Evenimentul Zilei”.
În mai şi septembrie 2007, la invitaţia ISAF (International Security Assistance Force) și NATO, participă la două media trip-uri în Afganistan, unde realizează mai multe materiale, publicate în “Cotidianul” sau difuzate la Realitatea TV. În 2008, la invitația MApN, pleacă în Afganistan pentru a pregăti documentația cu ocazia Summit-ului NATO de la București.
In 2011, il apuca un dor de Afganistan si pozat camile si talibani. N-are bani destui, dar are cont de Facebook. Asa ca Florin se gandeste sa faca un event pe facebook. Cu descrierea de mai jos:
Mi-am dat seama ca plecarea in Afganistan ma depaseste cumva. Cel putin financiar. Mai am nevoie de 1000 de euro, insa nu ii cer decat CU IMPRUMUT!!
Am facut un calcul: la cati prieteni sau “prieteni” am pe Fb, daca fiecare ar IMPRUMUTA cate 50 de eurocenti (echivalentul a 2 lei), as putea sa plec pe 1 februarie in Afganistan. Repet, nu ii cer decat CU IMPRUMUT, urmand ca zilnic cel putin 10 dintre donatori sa ii primeasca dupa intoarcerea mea in tara. Este un deal simplu, o campanie care ma va ajuta sa plec in Afganistan, dar si sa vad cati PRIETENI am aici. TUTUROR – o mie de multumiri!
LA INTOARCERE VA DAU IN DAR CATE O POZA UNICAT DIN AFGANISTAN, ca sigur fac multe!!!! :)
Acum incepe distractia. Isi provoaca prietenii sa-i dovedeasca ca ii sunt prieteni printr-o donatie (omu’ are si cont de paypal) de 2 lei. Iar unii prietenii lui, darnici din fire, il ajuta. Altii, obisnuiti cu cauzele, mai invita si pe altii, la randul lor. Doar vreo 3100 si ceva. Astia probabil (asa au vazut ei la cauze), au tras concluzia ca cei 1000 de euro se aduna singuri daca inviti cat mai multi indivizi. Nu si daca doneaza efectiv.
Nu comentez motivul event-ului, e visul omului sa ajunga iar la talibani. Are si pagina de facebook !
Care sunt greselile de new-media/comunicare in cazul asta ?
1 Event pe facebook. Mecanism prin care se poate centraliza/comunica mesajul foarte usor, dar care poate fi foarte deranjant in momentul in care se abuzeaza de butonul de invite.
Sincer, un articol pe blogul personal ar fi fost mult mai potrivit pentru “campanie”. Facea trafic pe blog, lumea intra in contact cu fotograful Florin Ghioca si stabilea interactiuni directe cu oricine, nu doar cei cu cont de facebook. Asta pe langa oportunitatea de a creste numarul abonatilor. Si potential viral. Prietenii ar fi dat mai departe articolul, poate la fel de lejer asa cum au dat invite :)
Eu in locul lui scriam un articol, puneam cele mai reusite poze, si promiteam cam acelasi lucru. Dar pe blog !
2 Donatia. A facut el un calcul, si daca 2000 de oameni ar dona cate 50 eurocenti, ar avea bani sa-si atinga obiectivul. Alta greseala, pentru suma asta atat de mica eu nici nu deschid Paypal-ul, dar sa ma duc pana la banca, sa stau la cozi, sa completez formulare, sa depun 2 lei …
Bani pe care Florin i-ar inapoia zilnic, la revenirea in tara. Sunt curios cum s-a gandit sa contorizeze toti donatorii. Eu personal i-as recomanda un excel sau Google Docs.
3 Conditionarea. Nu-mi dai bani, nu-mi esti prieten.Prietenii nu sunt material de santaj sau participanti in competitia “cine e cel mai bun prieten scoate banul”
Sunt la fel de curios daca cei care nu au donat inca ii mai sunt prieteni. Am auzit eu pe undeva ca Facebook distruge relatii …
4 Lipsa unui disclaimer Sau ne-limitarea la cercul de prieteni. Si lipsa atentionarii ca se poate ajunge la SPAM, daca unii care au IQ subunitar vor da invite masiv … la toata lumea.
Cum mi s-a intamplat mie. Madalina, la revedere, ne-multumesc de invitatie, nu mai suntem prieteni …
5 Mesajul final. Sau unul din mesaje, ca eu doar pe asta l-am primit.
E criza si e greu cu trainingurile de new-media. Altfel, Florin ar fi stiut sa filtreze mesajul si sa nu-l dea la toate cele 200 persoane “attending” si la peste 3000 de oameni “awaiting reply” care inca nu au intrat vreodata EVER pe pagina evenimentului. Ma bucur ca s-a rezolvat cu biletele de avion si cu plecarea, dar nu asa se face !
Asta e SPAM pe Facebook, chiar daca e pentru o cauza buna. Sau pozitiva, in cazul lui Florin si talibanii. Chiar daca nu a dat el (sper) invite la 3200 de oameni.
NU e ok sa inviti mii de oameni la un event si pe urma sa le dai mesaj la toti. Iar ei sa nu stie macar de existenta ta sau a “campaniei”
6 Lipsa de reactie Nu, discutia din dreapta, cu Marius, nu se pune. Tipul se baga singur in seama. Se pune insa stergerea primului mesaj, si ascunderea campului “Created by”, imediat dupa stergerea mesajului. E ok, toata lumea greseste :)
Un mesaj cu scuzele de rigoare pentru situatia scapata de sub control ar fi rezolvat frumos si PR-istic toata treaba.
Nici pana la momentul care am scris articolul nu am primit nici un semn din partea lui Florin. Trist, ca-mi plac fotografiile lui. Pacat de modul in care ne-am “cunoscut” …
Cateva concluzii :
- feriti-va de events ca de cauze
- nu ma mai invitati la prostii, am blog si block, si stiu sa le folosesc pe ambele
- ganditi ce poate iesi prost, inainte sa faceti ceva pe facebook. Indiferent ca e tag intr-o poza cu bere si gagici despuiate, concurs cu like-uri, evenimente sau mesaje la tot grupul din care faceti parte
- daca nu te pricepi, intreaba pe cineva care a mai facut din astea
- cand cereti bani de la apropiati, cereti de la 10 euro in sus, sa simta ca va e prieten :))
Un milion de români ar pune botul la un sistem gen Caritas și mâine.