Aseara a fost plina sala de la IAA, in conditiile in care afara ploua ca la inundatii, taxiurile au disparut in aglomeratia de dupa programul de munca si de la ora 20:00 juca Steaua cu portughezii de la Rio Ave, in grupele UEFA. Bonus, am aflat si ca Razvan Burleanu nu mai poate ajunge, asa ca totul parea sa se indrepte catre un mic fail scuzabil si o sala cu multe scaune goale.
Surprinzator chiar si pentru cei mai optimisti din echipa, la ora 19:30 sala era plina, speakerii la locul lor, iar evenimentul gata sa inceapa. OLE!
Noi estimasem un numar de 100 de oameni prezenti (din 140 inscrisi), joi am scazut la “macar 50 sa vina, doar n-or fi toti stelisti si fara umbrele”, am ajuns pe la 130 de oameni interesati de subiectul marketing sportiv.
Cum ar veni, am depasit KPI-urile initiale cu 30% :P, in conditiile in care a fost un eveniment organizat de 5-6 oameni, in timpul liber si pauzele de cafea, pe Google Docs si chatul si evenimentul de Facebook. Va multumim pentru prezenta, a fost o surpriza al naibii de placuta, sa vedem atatia oameni interesati de marketing sportiv.
Gata cu laudele, sa trecem la fapte. Iata ce idei principale mi-am notat eu, de la fiecare speaker. Din cei 6 care au devenit 5, 2 au avut PPT-uri, ceilalti au avut discursuri libere,
Mihai Barsan, VP Marketing Ursus Breweries si Presedinte IAA Romania a inceput cu mic self promo la Ziua Publicitatii , “prima editie a unicului eveniment dedicat in totalitate industriei de marketing si publicitate din Romania”. Intrarea e gratuita, locuri limitate, inscrieri pe site-ul ZF.
Idei principale:
- Marketingul sportiv se afla la intersectia dintre consumator, sportivul sau echipa si marca/brandul.
- Echipa nationala putea fi mai bine PR-izata, Piturca e un dezastru de PR, poate sa faca dintr-o victorie ceva usor de trecut cu vederea. (Eu il inteleg pe nea Piti, si mie mi-ar fi rusine sa ma laud cu o victorie chinuita de cateva anti-talente si pitici plangaciosi)
Lorand Balint, Managing Director Leo Burnett. Carismatic, a combinat o prezentare serioasa cu momente de stand-up comedy, a povestit despre ce a reusit sa faca pentru Federatia Romana de Handbal, avand sprijinul si increderea noului presedinte. De la noul logo, activari pe facebook si pozitionare, la un meci de antrenament cu bloggeri, infrangerea cu Suedia si neajunsurile unei campanii cu buget zero (aici e discutabil, a fost mai degraba campanie pro bono a Leo Burnett) si planuri de viitor, in slideshare-ul de mai jos. La cererea lui Lorand, am scos punctul 4, e inca work in progress, dar ce urmeaza va fi destul de …valoros :)
O idee interesanta: cum ar fi ca panourile de outdoor, care raman nefolosite pentru o perioada mai lunga de timp, sa fie puse in slujba sportului, in mod gratuit. Cam ca spoturile de la TV, cu “pentru sanatatea dvs, faceti sport minim 30 de minute in fiecare zi/evitati excesul de sare,zahar si Antena3“.
Georgiana Miron, Director Marketing si Comunicare Groupama Asigurari. O prezenta placuta, un mini-speech despre parteneriatul cu COSR si nevoia de a sprijini un sportiv/federatie/asociatie pe termen lung, sprijin si pe durata pregatirilor, nu doar in cazul unor victorii sau succese.
Alte idee interesanta: in momentul in care bagi bani intr-o sponsorizare, trebui sa ai cel putin inca pe atat pentru activari.
Radu Restivan, Sports PR Manager Daescu Bortun Olteanu. Un speaker foarte pasionat de ceea ce face, despre pasiunea de a face sport si nevoia de a sprijini sportul si sportivii. De retinut: practicantii de sport investesc timp, pasiune si mai ales, bani, pot deveni o oportunitate de business, pentru cei interesati de asocierea cu acest fenomen. (btw, cumpar aparatori de ploaie pentru bicicleta, marime roata: 26).
In incheiere, momentul culminant (daca pot sa-i spun asa), interventia lui Alex Gavan, alpinist de mare inaltime, care mi s-a aparut ba arogant, ba foarte increzator, ba cu un ton prea superior, ba inflexibil si rigid, atitudine destul de inteles, daca privesti din perspectiva unui om care este pus in situatii reale de pericol de a-si pierde viata, in comparatie cu fotbalistii aflati in pericol de a scapa mingea in afara terenului.
Si de aici s-a incins discutia, (imi pare rau ca n-am avut popcorn. sau camera video), discutiile variind de la mercantizarea/monetizarea sportivilor, implicarile brandurilor in cariera unui sportiv, niveluri de sponsorizare, audienta pe care o poate aduce un sport de echipa sau un sportiv individualist, dar cu echipa in spate, despre Halep (care nu s-a dus sa castige, ci sa joace si sa dea tot ce e mai bun din ea (sper ca nu s-a referit la operatia de micsorare de sani), si a castigat pentru a muncit mai mult decat restul), despre diferente dintre sponsorizare si parteneriat, despre tipuri de sponsorizari si diferenta dintre parteneriatele intre corporatii si sportivi cu audienta si parteneriatele dintre firme antreprenoriale si sportivi care se pliaza cu profilul ownerilor.
Au fost argumente pertinente si pareri diferite, din toate cele trei parti implicate in procesul de marketing sportiv: sportivul de performanta, agentia de PR/Comunicare, brandul care se asociaza cu un sportiv sau concept.
In loc de incheiere, un reminder ca se pot castiga 2 bilete VIP la meciul Romania-Irlanda de Nord (14 noiembrie 2014), pentru cele mai bune idei sau sugestii de imbunatatire in zona de marketing si comunicare pentru FRF. Inscrieri prin acest formular online, deadline 7 noiembrie 2014.